Dit is wat er gebeurt als de buitenkant NIET klopt met de binnenkant

Hai knappe kop,

Op m’n 13e zei ik tegen de mentor van m’n middelbare school: ik wil ergens anders wonen. Ik was zo depressief als een deur. De reden is belangrijk. Want: de oorzaak van mijn ellende was EXACT waarom ik nu dit werk doe.

Ze zeggen wel eens: je opgave is je gave, toch? Daar ben ik het voorbeeld van.

Ik was namelijk allergisch voor iets heel specifieks en dat kwam er uit zo rond m’n puberteit.

Incongruentie.

Als de buitenkant niet klopt met de binnenkant.

Hartstikke logisch, voor mij. Want ik werd, net als veel van mijn generatiegenoten, geboren in een gezin waarin ‘moeilijke’ emoties niet besproken werden. Eén probleem: ik heb een ijzersterke wil én heb een gevoelige aard. Veiligheid komt voor mij als er connectie is. Als de waarheid op tafel ligt, hoe ongemakkelijk ook.

Ik ben sensitief en heb een diepe drive om dingen helder te maken.

Zodra een buitenkant niet strookt met een binnenkant, dan gaat die drive AAN.

Ik ga vragen stellen. Ik ga proberen ‘binnen’ te komen. Ik ga de waarheid omhoog halen. Ik ga analyseren.

Zo werd ik iemand die altijd bezig was met verbinding krijgen. Koste wat kost.

Kostte dus mijn mentale rust 🙂

Dit is ook de reden waarom ik het het werk doe dat ik doe. Ik ben altijd op zoek naar de waarheid, op het moment dat de waarheid vervelend is maar hij is benoemd, is hij niet meer spannend.

Waarom vertel ik jou dit?

Omdat dit zo'n ontzettend belangrijk principe is In de communicatie en In de marketing. Dit principe maakt dat je jezelf niet beter voordoet of anders voordoet dan je bent want dat ervaart een klant altijd en een sollicitant ook. Op het moment dat jij naar buiten weet te brengen wat er echt daadwerkelijk puur en eerlijk en aanwezig is. In de energie ben jij dan een partij die te vertrouwen is, zo werkt de menselijke geest, zo werkt het menselijk karakter.

Dat is geen magie. Dat is geen tovenarij. Dat is zelfs helemaal niet abstract of onbegrjipelijk.

Het is het basisprincipe van goeie communicatie.

Veel bedrijven snappen dit niet.

Die willen zich beter of anders voordoen dan ze zijn. De redenen zijn natuurlijk legio maar onder de streep zijn ze gewoon in een ton met reclamefolders gevallen. Hierdoor communiceren ze een luchtkasteel.

Met als gevolg: geen connectie.

Bedrijven vallen door de mand als de buitenkant niet klopt met de binnenkant.

Het is mijn missie en visie (en dus ook wat ik verkoop) om die incongruentie tussen buiten en binnen op te heffen. Hier heb ik Natuurlijk nieuwsbrieven over volgeschreven de afgelopen tijd en daar ga ik nog veel meer nieuwsbrieven over schrijven.

Vandaag wil ik dat je alleen maar even deze open brief aan de Volvo marketeers leest.

Voor jou, in de IT of consultancy, echt een waanzinnig voorbeeld. Want:

  • jij hebt iets wat zij niet hebben: die rauwe gretigheid en het enthousiasme van de underdog (zie ook artikel op mijn website) waarmee je dit soort ellende supersnel kunt voorkomen
  • jij bent veel kleiner. Dus dit soort ‘foutjes’ in de customer journey kost jou daadwerkelijk een grote, belangrijke lead die jouw schaal kan uitvergroten.

Lees het artikel en vertel me wat je er van vindt.

Als je er klaar voor bent

Ben je er klaar voor om met me te werken dan kan dat op één manier (simpeler maak ik het én leuker). Ik interview vijf A-klanten en vertaal de inzichten naar een marketingplan en contentstrategie, zodat je er direct meer van kan gaan binnenhalen. Da’s geen rocketscience en is binnen 6 weken afgerond, voor nog geen 5k.

Is dat wat voor je, dan kun je hier een gesprek inschieten.

Fijne zondag!