Hai knappe kop,
Welkom bij deel 2 van niche-gericht werken. In deze ‘aflevering’ gaan we nog een niveautje dieper. Ook al heb jij al een scherpe niche en geen moeite met kwalitatieve leads, in deze nieuwsbrief ga ik ook jou uitdagen om wat je nu al doet, te verdiepen door op een andere manier te kijken.
Zoals ik al schreef in de vorige nieuwsbrief (hiero meer over te lezen, op the internet) hebbben veel IT-bedrijven een stapel kleine problemen.
- Waarom doen onze advertenties het zo slecht?
- Hoe komen we aan tafel bij meer A-klanten en minder B-klanten?
- Wat moet er op onze website?
- Waar moeten we het over hebben op LinkedIN?
- Wat moet ik doen om meer medewerkers te vinden?
- Welk kanaal zetten we in?
Het zijn die kleine problemen die er vaak voor zorgen dat IT-directeuren naar kleine oplossingen grijpen. Een advertentie, SEO, een nieuwe website. Een weggever, een funnel, een linkedin-training.
Zoals ik ook in deze post zei, kun je daar een heleboel geld in stoppen, zonder dat je resultaat hebt.
Dat komt omdat je kleine problemen probeert op te lossen, terwijl je een onderliggend, groter probleem hebt.
Je mist autoriteit.
Die autoriteit zorgt voor het grotere probleem:
Stel nou dat jij al een stuk markt hebt afgebakend zoals ik in de eerste nieuwsbrief heb genoemd. Dus nieuwerwets gesegmenteerd. Stel dat jij al hyperspecifiek en hyperrelevant bent voor een bepaalde groep mensen én dat je al weet waarom die snakken naar wat jij biedt.
Dan kun je niche-gericht gaan werken door je hele persoonlijke communicatie om te denken.
Het mooie hiervan, is dat je dit direct kunt doen. Na het lezen van deze e-mail.
Het mooie hiervan, is ook dat je daardoor instant autoriteit opbouwt en alles versterkt dat je toch al doet.
Wat we gaan doen, is je persoonlijke panache gebruiken om precies de juiste mensen om je heen te vormen.
Wat ik zie gebeuren
Ik zie in mijn posts, in die van mijn klanten en die van totale vreemdelingen een duidelijke trend.
Koude kennis krijgt bijna geen tractie. Deze post deed het voor geen meter.
Pure persoonlijkheid krijgt gigantisch veel tractie. Deze post ging hard.
LinkedIN gaat hiermee achter Google aan: kennis/educatie wordt gedempt, persoonlijke wijsheid, leiderschap en meesterschap krijgt aandacht. Meaningful content ipv meh-content.
Dit is een goeie ontwikkeling, als je het mij vraagt. De tijd van dertien-in-een-dozijn en het ‘uitclunken’ (is dat een woord?) van content is voorbij. Er komt daarmee ook een einde aan de niche als een puur strategische business doelstelling met louter zakelijke activiteiten.
Voor sommige mensen (en ik vermoed dat jij er zo een bent want je staat immers op mijn lijst) is dit het een fabelhaft moment om double down te doen op panache.
Maar het is niet voor iedereen. Ik ga je proberen zo eerlijk mogelijk mijn visie te geven en die te stutten met ervaringen en casussen.
Wat is het?
Wat ik je ga proberen over te brengen, is niet nieuw. En ook geen nieuws. Ik ben al jaren bezig om panache te promoten: persoonlijke bravoure, zwier, iets wat zo eigen is dat het je USP wordt. Welnu, ik ben niet de enige. Het hele concept is bekend komen te staan onder de term ‘Niche of One’. Dit artikel is een waanzinnige uiteenzetting als je echt veel tijd hebt. Maar je kunt ook gewoon verder lezen en dan vertel ik je wat ik er van weet.
Een niche of one is letterlijk mensen om je heen verzamelen van jouw bloedgroep. Niet om je resultaten, niet om je ‘harde’ mijlpalen. Maar om wie jij bent en wat jou drijft. In tegenstelling tot wat de authentiek freaks allemaal roepen, lukt dat niet als je ‘gewoon maar jezelf’ bent. Da’s namelijk niet zo makkelijk om te doen, want we zijn allemaal uitgerust met zoveel patronen en overtuigingen dat wat we onszelf vaak vast zetten voordat we beginnen.
Ik zie dit steeds opnieuw bij mijn klanten. Zeker bij IT’ers. Het ego heeft een ijzeren wil en is een tricky fellow: hij luist ons er steeds in.
IT’ers hebben gewoon een impostor syndrome. Ze zijn vaak analytisch sterk, maar ook gevoelig.
Hierdoor is het helemaal niet zo makkelijk om ‘gewoon jezelf te zijn’ op LinkedIN.
Dus heb je een aanpak nodig. Geef ik je vandaag. Stay with me!
Waarom zou je dit uberhaupt overwegen?
Er zijn een paar redenen waarom je deze aanpak zou overwegen.
Waarom zou je dit niet overwegen?
Maar er zijn ook redenen om het echt niet te willen:
Ik begrijp je. Mijn advies: stop met lezen en ga wat anders doen met je tijd 😊 Tot volgende week!
Wat je gaat doen: het is NIET gewoon maar een personal brand opbouwen
Ik vind de term ‘personal branding’ echt lastig. Want het laatste wat ik wil, is mezelf zien als een merk. Het hele concept en het woord personal branding creëert direct afstand omdat je iets probeert te manipuleren, een uitkomst, een beweging, een creatie.
Terwijl mijn visie juist is, dat je dat allemaal NIET doet.
Het enige dat je doet, is jouw persoonlijke integriteit tonen. Dat is dus per definitie niet salesy, sleazy of afstandelijk. Maar wel strategisch. Door bijvoorbeeld een crossover te pakken van een bepaalde skillset die jij hebt en een bepaalde interesse. Of een crossover tussen een bepaalde visie en jouw ervaring. Of een crossover tussen jouw business en iets wat jou persoonlijk fascineert (of nog beter: obsedeert 😊).
Wat dat oplevert, is engagement. Netwerken. Interactie. Ik ben in contact met andere bedrijven die doen wat ik doe, voor een andere industrie. Ik kom met eigenaren in contact die met mijn klanten aan tafel zitten, maar niet aanbieden wat ik doe. Ik heb telefoongesprekken met potentiële klanten.
Maar daarnaast:
Hoe doe je dit? De ruwe aanpak
Ik zei eerder al, vaak krijg je het advies om ‘jezelf te zijn’ en dat remt af. Dus wat ik het allerbeste tegen jou kan zeggen om dit goed te doen, is te downbreaken tot twee acties:
Meer. Is. Het. Niet.
Die betekenisvolle ervaringen daar zit natuurlijk het goud. Elke keer als jij uit een klant-, medewerkers-, of salesgesprek komt, heb je een betekenisvolle ervaring gehad. Elke keer dat er iets in je business gebeurde dat jou raakte, positief of negatief, is een betekenisvolle ervaring. Elke nieuwe klant is een betekenisvolle ervaring. Elke gedachte over jouw beginjaren, daar zit een betekenisvolle ervaring onder. Elke breuk met een compagnon, medewerker of partner was een betekenisvolle ervaring.
Juist jouw specifieke manier van kijken naar wat je ervaart, is betekenisvol. Je geeft letterlijk betekenis aan wat je ervaart 😊
Dat breng je naar LinkedIN.
Zo bouw je een niche of one😊
Het kan zijn dat er in jouw business iets heel anders nodig is. Mocht je erachter willen komen wat het voor jou is, neem dan contact met me op. Dan snuffelen we even aan elkaar om te kijken of we matchen en of ik je kan helpen.
Plan via deze link het echt kosteloos consult: